Prvi put o opismenjavanju žena i potrebi za istim govori se u periodu renesanse, medjutim trenutak koji obeležava prekretnicu o osvešćavanju ljudi i stvarnom potrebom za obrazovanim ženama, javlja se početkom 19. veka i svojim javljanjem ostavlja trag u istoriji ravnopravnosti žena u do tada muškom svetu i svetu sa pitanjem da li žena treba stvarno biti potpuno integrisana u obrazovanje i sistem napravljen prema muškim potrebama. U Srbiji osnovno obrazovanje devojčica uvedeno je 1844. godine. 1844. godine donet je Poseban zakon o obrazovanju i tim zakonom dozvoljeno je devojčicama u Srbiji da idu u škole, namenjene i prilagodjene njima, medjutim zvanična rodna ravnopravnost u smislu pohadjanja viših škola i univerziteta, dogadja se početkom 20. veka, a do tada devojke iz imućnijih srpskih porodica pohadjale su univerzitete u inostranstvu (u Evropi).
Dakle, uvek se postavljalo pitanje i vladala je nesigurnost u pružanju prilike ženama za obrazovanjem, pa se vrlo često i govorilo da ženama nije potrebno znanje čitanja i pisanja, jer za šta bi im to bilo potrebno, žena se neće baviti nekim bitnijim zanimanjem. Ako pogledamo današnju statistiku, naročito oblast prirodnih nauka, prema podacima Ujedinjenih nacija (UN), svega 5 procenata devojaka i žena studira prirodne nauke. šta nam ovaj mali procenat govori? Govori nam samo jedno, a to je da i danas bez obzira koliko živimo u savremenom svetu i civilizaciji postoje i dalje odredjeni stereotipi, rodna pristrasnost i prepreke na putu ka nauci.
Naučnice u svetu zastupljene su svega 30%, pa bez obzira na tako mali procenat, one vode revolucionarne projekte i rade na velikim otkrićima. Iako rad žena na polju nauke i istraživanja nije mnogo nagradjivan, a neretko kroz istoriju pripisivan njihovim saradnicima muškog pola, 2015. godine Generalna skupština UN-a proglasila je 11. februar za Medjunarodni dan žena i devojaka u nauci, sve u svrhu podizanja svesti o problemu u kom se nalaze žene i dalje isključene u odredjenoj meri iz potpunog i ravnopravnog učešća u nauci.
—–
Nauka nije rodno opredeljena! Bez rodne diskriminacije u nauci, pa i u bilo kojoj sferi života, poboljšaćemo svet u kom živimo.
Autorka: Branka Radaković