Prljava Viktorijina tajna – ,,Victoria Secret” kao simbol mizoginije 

Admin | 28. novembar 2022.

Prljava Viktorijina tajna – ,,Victoria Secret” kao simbol mizoginije 

“Girl I know Victoria Secret and you wouldn’t believe it, 

She is an old man who lives in Ohio”

Ovo su stihovi pesme pod nazivom ,,Victoria Secret” od američke pevačice Džeks (Jax) koja je postala viralna na TikTok-u, a potom i svim ostalim društvenim mrežama, u julu ove godine. Džeks (Jax) je američka kompozitorka koja je snimala vide-e za društvenu mrežu TikTok. Snimala ih je zajedno sa decom koju čuva kao bejbisiterka. Komponovala im je razne pesme ne bi li im pomogla da reše njihove probleme na jedan posve kreativan način. Tako je nastala i ova pesma. Jedna od devojčica je bila potištena jer joj je drugarica, kada su kupovale kupaći, rekla da će u tome biti ,,previše ravna i previše mršava” (“too flat and too fat”). Džeks (Jax) koja je i sama imala probleme sa poremećajem u ishrani je bila motivisana da napiše pesmu da druge devojčice i devojke ne bi prošle kroz pakao istog. Pesma nosi naziv ,,Victoria Secret” zato što je to upravo jedan od brendova koji je plasira određenu sliku ženskog tela, koja smanjuje samopouzdanje većini žena, dok zadovoljava fantazije muškaraca. Godinama ovo je bio brend donjeg veša koji je svaka žena želala da poseduje. Međutim, sada kada se konačno digla zavesa, možemo da vidimo sve veći pad popularnosti  i bojkot istog. 

Prvo je nastala Viktorija 

Beli čovek iz Ohaja iz gore pomenute pesme je Les Veksner (Les Waxner). Međutim, on nije osnivač brenda. Kompaniju je osnovao Roj Rejmond (Roy Raymond) 1977. godine. Naime, njemu je bilo neprijatno u radnji kada je želeo da kupi svileni donji veš za svoju ženu i da ga njime iznenadi. Sa $80.000 ušteđeviene on i njegova žena su otvorili prvu radnju u lokalu jednog tržnog centra grada Palo Alto u Kaliforniji. Ime je dobila ,,Viktorija” aludirajući na viktorijansku eru i nešto skriveno iza. Tako je prva Viktorijina prodavnica zapravo otvorena da bi muškarcima bilo lakše da kupuju fini donji veš za njihove žene. Pet godina nakon osnivanja na ivici bankrota, kompanija je prodata za $1 milion Lesu Veksneru.

Roy Larson Raymond (Victoria’s Secret)/preuzeto sa https://www.foxbusiness.com/

Nastanak brenda ,,Victoria Secret” 

Ubro nakon kupovine Viktorije, Veksner je odlučio da ,,Victoria Secret” mora da ima priču. Na ovo ga inspirisala knjiga ,,Pravljanje Filmova” (“Making Movies”) koju je napisao režiser Sidni Lumet (Sidney Lumet) koji je istakao važnost pozadinske priče u izgradnji brenda. Stoga je Veksner stvorio Viktoriju, bogatu 36 godišnju britanku koja je udata za barmena sa kojim živi u Londonu. Primer jedne rečenice koju je taj fiktivni lik rekao jeste ,,Ja sam Viktorija Stjuart Vajt” , pored toga ,,Moj otac me je naučio biznisu ali moja majka je bila odlučna da razvijem svoju dušu, strast i ženstvenost”. Slika fiktivnog vlasnika Viktorije je bila toliko realna da su se mnogi zaposleni često pitali kada će moći da je upoznaju. 

Postoji više spoljašnjih faktora koji su doprineli naglom rastu ovog brenda. Jedan od njih je i seksualna revolucija koja se dešavala 80 i 90ih godina prošlog veka, pa i ranih 2000-ih, a koja je podsticala žene da budu slobodnije i otvorenije sa svojom seksualnošću. Međutim, glavni razlog uspeha ovog brenda je strateško biranje tržnih centara kao mesta u kojima će se otvoriti prodavnice. Tamo su ljudi odlazili da budu viđeni, da upiju nove trendove i potroše svoj novac. Ovakav način razmišljanja je urodio plodom. 1995. godine Veksner je zajedno  sa svojim glavnim i izvršnim direktorom marketinga (Ed Razek) odlučio da po prvi put napravi ono što će postati jedan od glavnih simobla ovog brenda, reviju (slika ispod teksta je prikaz prve revije). Estetika same revije je opisana kao ,,grudi i šljokice” (“tits and glitz”) dok su publiku uglavnom činili muškarci. Tada još uvek nisu postojali njihovi čuveni anđeli. 1999. godine platili su da se u reklamama Super Bola (“Super Bowl”) promoviše njihov šou (revija) i to uživo. Tada je šou prvi put emotivan online i sa 1.5 miliona uključenja njihov sajt je pao. Ono što je uznemirujuće je izjava jedne od manekenki sa te prve revije. Naime, Frederik van der Val (Frederique van der Wal) je izjavila sledeće ,,Bila sam jako srećna da odem, kući i da plačem u svojoj kadi i kažem ,,Bože, dobro je prošlo je” ”.

Iako je pozadinska priča brenda bila Viktorija iz engleske, nakon uspeha revije odlučeno je da se ona zameni ,,Anđelima”.  Ovi modeli (Anđeli) bi predstavljali brend i u medijima i na reviji. Anđeli su trebali da budu mnogo razigraniji nego ,,Viktorija” koja je bila približnija prosečnoj ženi. Iako se brend u početku jako mučio da sklopi ugovore sa supermodelima jer je to bilo mesto ,,gde modeli odlaze da umru dok prave ozbiljan novac” nije puno prošlo do trenutka kada je biti ,,Anđeo” postao prestiž u modnoj industriji. Ubrzo potom, anđeli su dobili i krila, kao potrebu za nečim što bi privuklo pažnju na sceni. Angažovan je Matin Izkuerdo (Martin Izquierdo) koji je kreirao krila za ,,Anđeli u Americi” (Angels in America) HBO-ovu miniseriju iz 2003. godine. Modeli su se jako i žestoko borili jako to koja će krila nositi, te je Hajdi Klum (Heidi Klum) uvek želela da nosi najveća. Kada su se otarasili ,,Viktorije” i zamenili je Anđelima mnogi zaposleni su počeli da preisputuju brend koji je do tog trenutka stavljao ženske potrebe na prvo mesto, preusmeravajući se na ,,muški pogled” (”male gaze”) i na ideju da seks sve prodaje. 

Tako su tokom 90-ih i ranih 2000-ih ovaj brend obeležili anđeli koji su bili oskudno obučeni, hiperseksualizovani i objektivizovani služeći muškim fantazijama. Od preteških krila, prelepih  dijamantskih grudnjaka i rigoroznih dijeta. Prvi dijamantski grudnjak je ponela Žizel Bundšen (Gisele Bundchen) na reviji 2000. godine. Njegova izrada je koštala $15 miliona. 2002. godine je osnovan brend ,,PINK” koji je targetirao tinejdžerke koje bi kada odrastu mogle da nastave da kupuju dalje u ,,Victoria Secret-u”. Način na koji su prezentovali ideju o ,,PINK-u” je nateralo mnoge zaposlene da razmisle žele li da rade za taj brend.

Anđeli 90ih/preuzeto sa https://www.businessinsider.com/ 

Anđeli su reprezentovali savršeno žensko telo, mušku fantaziju i težnju svih žena, ali ujedno i ideju da žena mora da se muči da bi bila atraktivna, lepa i prihvaćena. Victoria Secret modeli su počeli da promovišu ekstremne dijete i režime koji su po svemu sudeći štetni za zdravlje (fizičko ali i mentalno o čemu svedoče izjave mnogih bivših modela) a koji su njih doveli do tela koje je dovoljno dobro za reviju. Nekadašnji PINK model Dorotea Bart Jurgensen (Dorothea Barth Jörgensen) je izjavila da je za 10 godina, tokom kojih je radila kao model za taj brend, nije uopšte puno jela. Potom, Tajra Benks (Tyra Banks) je u starom intervju istakla da su joj rekli da mora da izgubi 4.5 kilograma. Ona je sa visinom od 178cm u tom trenutku bila teška samo 56 kilograma. Međutim, njene obline su bile prevelike za šou i sam brend.

Tyra Banks kao Viktorijin Anđeo preuzeto sa https://stylecaster.com/ 

Jedna od posledica ovako nerealne slike jeste da je 60-80% žene u Americi reklo da želi da budu mršavije dok je 89% tinejdžerki izjavilo da oseća pritisak od modne industrije da mora da smrša. 

Pad anđela i brenda

2006. godine vrednost samog brenda je iznosila $7.7 milijarde dok je CEO bila Šeren Džester Turni (Sharen Jester Turney). Za devet godina koliko je ona bila CEO vrednost kompanije je porasla za 70%. 2016. godine se povukla sa pozicije i zamenjena je Veksnerom kao privremenim CEO-om. Za to vreme je Veksner napravio niz promena: ukinuo je katalog, kupaće i odlučio da fokus bude primarno na donjem vešu. Takođe je podelio brend na 3 brenda – “Victoria’s Secret Lingerie”, “Victoria’s Secret Beauty”, i “PINK” – postavljajući CEO-a za svaki od njih.  CEO “Victoria’s Secret Lingerie” je u septembru 2016. postala Džen Singer (Jan Singer). Međutim, između 2015 i 2018 godine prodaja je počela da opada. Između 2016 i 2018 cena na tržištu u SAD-u je opala sa 33% na 24%. Neki kupci su se čak žalili da je kvalitet opao. Tinejdžerski fokusiran brend “PINK” je takođe krenuo da se muči. Njihov godišnji šou je takođe krenuo da izaziva kritike. U novembru 2018 Razek je uspeo da postane viralan na internetu, zahvaljujući svom intervju koji je dao za Vogue. U tom intervju je rekao da ne vidi zašto bi šou uključio trans-modele ili one plus-size zato što je revija fantazija. Manje od nedelju dana od tog komentara tadašnji CEO brenda Singer je podnela ostavku. Iste godine su zaposlili Barbaru Palvin (Barbara Palvin) kao najnovijeg anđela. Ona je bila plus-size model sa 178cm i svega 58 kilograma. Takođe su angažovali Valentinu Sampajo (Valentina Sampaio) brazilskog transmodela. Možda bi ove pozitivne promene i odvele brend u drugom pravcu ali te iste godine je otkrivena veza između Džefri Epštajna (Jeffrey Epstein) i Veksnera. Šou je ukinut 2019. godine u novembru u jeku skandala veze između Veksnera i Epštajna.

Kako je Veksner stvorio Epštejna

Epštejn i Veksner su se navodno upoznali sredinom 80ih preko zajedničkog prijatelja. 2003. Epštejn je rekao za ,,Vanity Fair” da on i Veksner imaju posebnu vezu: ,,Ljudi govore da imamo jedan mozak nas dvojica: svako ima jednu stranu” “. 1991. godine Epštejn je dobio punu kontrolu nad svom Veksnerovom imovinom. Što mu je omogućavalo da kupuje čekove, kupuje i prodaje nekretnine ali i da pozajmljuje novac u Veksnerovo ime. Ovo je izjavila

 

Wexner i Epstein/ preuzeto sa https://www.businessinsider.com/ 

Sara Elison (Sarah Ellison) reporter Washingon Post-a. Zašto je Veksner dozvolio toliko kontrolu Epštejnu? To je pitanje od milion (ili više dolara) na koje niko nema odgovor. Sindi Fedus-Filds (Cinndy Fedus-Fields) bivši CEO ,,Victoria Secret Direct-a” veruje da je njihovo prijateljstvo bila čista transakcija. Veksner je imao novac koji je Epštejn želeo, dok je on obećao Veksneru proboj u više društvene krugove Nju Jorka. Međutim, ovo se ubrzo pokazalo jednostranim. Dok je Epštejn dobio novac i konekcije od Veksnera, osnivač VS-a se nije probio u više krugove u Nju Jorku. Ispostavilo sa da je Epštejn dok je bio odgovoran za finansije Veksnera, koristio svoje konekcije da se predstavi kao rekruter za modele za Victoria Secret-a i na taj način podvodi mlade devojke. Ovakav jedan incident je došao do Veksnera 1993. godine. Kada je Veksner suočio Epštajna sa ovim, on je sve poricao.

Alis Arden (Alice Arden) je 1997. postala prva žrtva Epštajna  koja ga je prijavila policiji. Prema njenim rečima on ju je pozvao u svoju hotelsku sobu u gradu Santa Monika u Kaliforniji ne bi li diskutovali o njenom angažmanu za “Victoria Secret”. U policijskom izveštaju koji je Arden tada 27-godišnjakinja podnela stoji da ju je uhvatio za zadnjicu te da je pokušao da je skine. Epštejn je jako dugo negirao da je to učinio. Veksner je poricao da je bilo šta od ovoga znao.

Alice Arden/ preuzeto sa https://www.dailymail.co.uk/ 

Epštejn je između 2002 i 2005 plaćao devojkama mladim i do 14 godina za seks i koristio ih da regrutuje druge mlade devojke. Prema rečima anti-trafficking advokata po imenu Končita Sarnof (Conchita Sarnoff) Epštejn je bio u mogućnosti da legalno dovodi devojke iz različitih delova sveta u SAD pod okkriljem modelinga, zahvaljujući njegovoj poziciji kao Veksnerovog  finansijskog savetnika.

U dokumentarcu ,,Victoria’s Secret: Anđeli i Demoni” (”Victoria’s Secret: Angels and Demons”) se ističe da je Veksner izvor Epštejnovog bogatstva. Upravo to mu je omogućilo da iskoristi mnogo maloletnih devojaka. $20 miliona vredan stan u NYC koji je Veksner prodao Epštejnu  je navodno korišćen kao mesto na kome se zlostavljanje dešavalo. Slikarka Marija Farmer (Maria Farme) je izjavila da je bila seksualno napastvovana od strane Epštejna 1996. godine dok je radila u kući Veksnera u Ohaju u kojoj je i on živeo. Avion koji mu je Veksner prodao se često u medijima naziva “Lolita Express”. Zato što je Epštejn navodno njima dovodio devojke iz različitih delova sveta u svoje kuće i apartmane. 

Da li je Victoria Secret doživeo svoj pad zbog Veksnerove nesposobnosti da se odvoji od prvobitne ideje brenda koja je u vreme pokreta koji podržavaju žensko telo u svim njegovim veličinama izrazito mizogena? Iste godine (2019.) kada je zvanično otkazan šou ovog brenda, “SAVAGE X FENTY” je imao svoj prvi šou, samo što se ta revija mnogo razlikovala od one koju je godinama radio “Victoria Secret”.

SAVAGE X FENTY show 2019./ preuzeto sa https://www.elle.com/ 

Rijana (Rihanna) je u svojoj reviji uključila žene svih oblika tela, nacionalnosti i učinila svoj brend istinski inkluzivnim. Čak šta više model Džidži Hadid (Gigi Hadid) koja je bila dugogodišnji Anđeo je izjavila da je jedini put kada se osetila oslobođenom (“empowered”) a da je radila reviju u donjem vešu jeste za ,,SAVAGE X FENTY” čije je modele nosila na ovogodišnjoj reviji. Primetite nije rekla ,,Victoria Secret”, već brend koji je osnovala žena za druge žene, sve žene. Ono što je svakako dokrajčilo sliku ovog brenda je veza Epštejna i Veksnera posle koje je i Veksner dao ostavku na mesto CEO-a. Sada imaju novi izvršni odbor gde se nalazi šest žena i sedam muškaraca i pokušavaju da ponovo stvore brend sa jednom novom inkluzivnijom slikom. Međutim, da li će uspeti u tome ostaje da vidimo.

Autorka: Lara Bezbradica

partneri
partneri
partneri
partneri
partneri
partneri
partneri
partneri